Naturlig lindring af pollenallergi

Pollen er et helt almindeligt ufarligt stof, som planterne naturligt laver for at befrugtning af planten kan ske.
Pollen er blomsterstøvet, der spredes under planters forplantning (bestøvning). Pollen er planternes hanlige kønsceller der dannes på støvdragerne. Pollenet skal transporteres over på en anden plantes støvfang for at befrugtningen kan ske, og frø dannes. Der er altså tale om blomsterstøv som har været at finde på denne jordklode siden planternes oprindelse på jorden. Det har fandtes siden vi kom til, som menneskelig race.

Pollen er i sig selv anset som superfood. Det er smækfyldt med vitaminer, mineraler, essentielle aminosyrer, bioflavonoider og antioxidanter. Husk det er de hanlige kønsceller og indeholder ALT det der skal til for at celler trives! Også det som skal til for at menneskers celler trives.

 

Hvorfor bliver vi så allergiske?

Det kan der være flere grunde til set fra et holistisk synspunkt:

  • Lavt immunforsvar
    Herunder skal der findes ud af hvorfor? Kost, kemiske stoffer i hverdagen? Andre til grunds liggende sygdomme? Medicin? Stress?
  • Inflammation i kroppen.
    Hvorfor er der inflammation? Kost? Sygdomme? Stress?
  • Chok og stress (nok den mindst anerkendte årsag, men personligt har jeg rigtig gode erfaringer med at arbejde med dette område ved høfeber)
    Har der været en udløsende begivenhed, hvor kroppen har fået så stort et chok at hjernen ikke har kunne kapere det og søgt “naturlig” forklaring. EKS: Trafikuheld, så chokerende og overvældende i systemet at hjernen har ledt efter mulige årsager til f.eks. åndenød, hjertebanken, stress og uudholdeligt ubehag. Her kunne det være at luften var mættet af f.eks. græspollen og derved vælger hjernen at det må være det rationelle problem.
  • Dårlig fordøjelse
    Herunder især lav lever-aktivitet. Hvorfor? Mangelfuld Kost? Stress? antibiotika og pencillin? Malabsorbtion? sygdomme? Medicin? Intolerance?

Inde på allergiguiden.dk kan man læse at det har vist sig at andelen af pollenallergikere er større i byerne. Hvilket jo er interessant, da mængden af pollen er større ude på landet… Man mener der kan være en sammenhæng mellem luftforurening og pollenallergi. Hvor det så i virkeligheden er partikelforureningen der er medårsag til at man udvikler allergi. Måske der fra samfundet side hellere skulle kigges på partikelforurening i byerne og fra fabrikker end begynde at forbyde f.eks. birketræer som de indfører i Århus!

Nå men nok med øfferiet. Hvad kan man så selv gøre?
Her får du mit bud på hvad du kan prøve selv at gøre:

Daglige urter til te: Brændenælde, hyldeblomst, gyldenris og vejbred, hvis du oplever meget tør kløe og tørhed (kan man sagtens have selvom øjne og næse løber!) Så kan man desuden tilføje kongelysblade.
Brændenælde er naturligt antiallergen og er desuden også en superfood! Fyldt med vitaminer, mineraler og vigtige phytonæringsstoffer.
Hyldeblomster er både beroligende på slimhinderne samtidig med at de er styrkende på slimhinderne og dæmpende på inflammationen.
Gyldenris er styrkende på slimhinderne og hjælper kroppens afgiftning over nyrerne og er nyrestyrkende.
Vejbred er både sammentrækkende og styrkende på slimhinderne samtidig med at de lindrer, blødgør og beroliger kløe og irritation.
Kongelys er meget blødgørende, beroligende og beskyttende på slimhinderne (de skal i tæt tepose da deres fine plantehår ellers kan komme i selve teen og virke irriterende på slimhinden, hvilket man jo IKKE vil have).

Du kan også lave brændenælde infusion når symptomerne er værst. 30 gr tørret brændenældeurt overhældes med 1 liter kogende vand. Trækker 4-8 timer. Filtreres og drikkes over 1-2 dage. du kan gøre det dagligt mens symptomerne er værst, men kun for en kort periode af 1-2 uger, derefter drik det ca hver 3. dag.

        

Urterne herover er behandlende, men er samtidig en meget symptomatisk måde at arbejde på.
Man bør kigge på hvad der ellers er af tilstande som påvirker kroppen og allergien. Er det fordøjelsen, leveren, medicinen, kosten, stress, antibiotika over flere gange, gentagende luftvejsinfektioner, lavt immunforsvar eller andet?

Alligevel vil jeg komme med nogle generelle ting man kan prøve sig frem med. Hvis man ikke føler der er bedring i det man selv prøver, så vil jeg anbefale at man finder sig en behandler der kan hjælpe en med at finde den rette hjælp til netop din udfordring.

Kosten! Der er fødevarer som krydsreagerer med de forskellige pollentyper. Det kan være vigtigt for nogen at undgå disse fødevarer en periode mens de bygger kroppen op til at blive stærk.
Derudover kan det være vigtigt at finde ud af om man har fødevareintolerancer eller fødevareallergier. Og selvfølgelig ændre på sin kost hvis den mest består at kornprodukter, søde drikke (også light!), præfabrikeret mad. Der skal de rigtige byggesten til at lave et stærkt kropsfundament.
Nogen gange kan det at spise en teskefuld lokal rå honning om dagen også være godt til at de-sensibilisere immunforsvaret. Meget gerne starte før pollensæsonen starter.

Mælkesyrebakterier er det første jeg vil slå et slag for. Ca. 80% af immunforsvaret starter i tarmsystemet! Jeg bruger stort set altid NDS probiotics. Og til allergi er deres Panda2 rigtig god. Skulle der være inflammation i kroppen vil jeg dog anbefale at starte med NDS Probiotic I.L.D.10.

Derudover er Omega-3 i høj og ren kvalitet af stor betydning. alle de mange trillioner af celler i vores krop indeholder omega-3 i deres cellemembraner, og det er vigtigt i forhold til at transportere næringstoffer ind i cellerne og få reststofferne ud. Cellerne har brug for omega-3 til at opretholde en god overflade på cellern. Derudover er vores nervesystem afhængigt af omega-3.

Så er der skønne Spirulina! en ferskvandsalge, som har vist sig at være fantastisk til at styrke og balancere immunsystemet. Det virker samtidig let rensende på kroppen, både i hjernen og i kroppens organer og celler. Så jeg plejer lidt at tænke den ind som en Re-set knap!

Fordi allergi i sig selv giver stress i kroppen, samt at der stort set altid er noget underliggende stress enten fysisk eller psykisk bruger jeg ofte adaptogene urter. Adaptogene urter er urter der støtter og styrker kroppen i stor og bred forstand. Ofte brugt ved træthed, stress, rekonvalescens, svær sygdom m.m. Den jeg her vil fremhæve er astragalus. Astragalus har nemlig en styrkende virkning på både binyrer og lever.

Sidst vil jeg nævne to homøopatiske produkter jeg ofte bruger: Urticalcin, som er homøopatisk brændenælde og virker som naturlig antihistamin (Men ikke sløvende! er meget mild). Og høron som er et homøopatisk produkt som virker rigtig godt akut for mange. Men ikke for alle. Sådan er det med meget her i livet ikke? :-). Men som jeg ser det er der en vej for os alle, det handler bare om at kunne se den. Det handler om at kunne tænke sig ud af boksen og se sammenhænge når man arbejder holistisk med urter. Men det er spændende, naturligt, mildt og meget ofte får man det bedre på langt flere planer end bare et!

Der er også nogle praktiske ting man bør huske på mens man reagerer på pollen. Det første er at lade være med at lufte ud i timevis i huset. Kort gennemtræk morgen og eftermiddag er fint.
Så er lufttørring af tøj og sengetøj en virkelig dårlig ide, selvom friske lufttørrede lagner og dyner er fantastiske at krybe ned i sengen i. Når de hænger der og lufter risikerer du at pollen sætter sig fast på fibrene i stoffet og frigøres ved brug. Et sengetæppe på sengen om dagen hjælper dig også med at holde soveværelset fri for pollen, så du kan få din nattesøvn og renegere kroppen om natten.
Og til sidst er det en god ide at tage et bad eller en skyller inden sengetid, så du får vasket de pollen af din krop som naturligt er på dig efter en dag.

Håber du kan bruge de mange gode råd til noget. Måske du får en idé om hvor din ubalance kommer fra? Hvad kan du forbedre og måske få det bedre ved?

Herunder kan du se en lille film der introducerer nogle af de nævnte planter som bor i min have.